Trendy uke i sentrum
Andre uka i april ruller sentrumsbutikkene i Sandefjord ut den røde løperen for handlelystne kunder. Målet er å vise frem årets trender.
Etter en lang og mørk vinter, begynner det endelig å lysne i sommerbyen Sandefjord. Nå håper butikkdriverne i sentrum at handlelysten også våkner til liv.
Fra 9. til 14. april går rundt 100 butikker sammen om å vise frem årets nyheter i en såkalt trenduke.
– Vi ønsker et sentrum som syder av publikum som lar seg inspirere. Kunder som er nysgjerrige på vårens trender, ønsker inspirasjon og ikke minst oppleve den fagkunnskap og service våre butikker tilbyr, sier daglig leder Elisabeth Teien i Sandefjord Byen Vår og senterleder Geir Ellefsen på Hvaltorvet.
Det blir lett å se hvilke butikker som er med på konseptet; alle forretningene i sentrum og på Hvaltorvet som er med på aktivitetene, vil ha en egen rød løper foran inngangen, plakatering i vinduer og butikk, ny vindusutstilling og gode opplevelser i butikk – for å fortelle sine kunder at her er man ekstra velkommen.
Sandefjord har mye å by på. Meld deg på nyhetsbrevet vårt!
Ikke som Black Friday
Initiativtakerne håper på en travel uke med mye folk og stor aktivitet. Flere erfaringer ble gjort da Trenduka ble gjennomført første gang i fjor, og de har tatt tilbakemeldingene fra den gangen med seg inn i planleggingen av årets trenduke.
– Arrangementet var vellykket i fjor, og vi håper på god oppslutning også denne gangen. For butikkene er det viktig å vise de aktuelle trendene, og vi tror publikum vil få mye god inspirasjon og gode opplevelser disse dagene, sier Teien.
– Trenduka er ikke en salgskampanje ala «Black friday» med store rabatter og priskutt. Her blir det derimot fokus på fagkunnskap, service og gode opplevelser, fortsetter hun.
Butikkene utfordres nå til å starte ulike aktiviteter for å skape liv og røre i byen, og tanken er å gjøre Trenduka til en fast tradisjon etter påske hvert år.
De to håper også på godt samarbeid butikkene mellom.
– Vi har blant annet innført Trendkortet, hvor kunden får stempel ved handel i minst tre butikker og blir med i trekningen av billetter til flotte kulturopplevelser i sommer. Vi gleder oss til å rulle ut den røde løperen, avslutter Ellefsen.