Komprimert knallsommer for Brygga 11
Til tross for færre gjester, reduserte åpningstider og mer luft mellom bordene, hadde Brygga 11 like høy omsetning gjennom sommeren 2020 som i fjor. – Nå er vi spent på høsten, sier Geir Skeie.
Tekst og foto: Henrik Sandvik
– Mange har brukt litt mer tid og unnet seg litt mer på restaurant i Norge, så vi er kjempefornøyde med sommersesongen.
Geir Skeie titter ut mot havnebassenget. Det er tidlig formiddag en fredag sent i august, en dag der Sandefjord senere skal sette ny norsk nedbørsrekord. Utenfor ligger fiskebåten «M/S Løven» klokt nok til kai midt i arbeidstiden.
– Været betyr egentlig ikke så mye for oss. Vi har holdt på i ti år nå, og vet at det er bra trøkk i juni, juli og august uansett. Men Korona-reglene fra myndighetene har vært utfordrende, sier Skeie.
– Selv har vi blant annet redusert antall åpningsdager fra syv til fem, og hatt mer plass mellom bordene. De aller fleste gjestene har vist forståelse og oppført seg bra. Men det har vært altfor mye rom for tolkning. Reglene burde ha vært mye klarere, fortsetter han.
Covid19 brøt ut i Norge i midten av mars, men Brygga 11 åpnet som planlagt i slutten av april.
– Det var en rolig start, men mai ble overraskende bra. Så bygget det seg opp utover i sesongen, forteller Skeie.
– Vi hadde like høy omsetning i juni, juli og august i år som i fjor – til tross for at vi komprimerte til fem dager. Normalt henter vi en del medarbeidere fra andre europeiske land, men i år hadde vi ikke nok personell til ordinær drift. Og det er viktig for oss å holde kvalitet på det vi gjør, sier han videre.
Restaurantens motto er «fisk til folket».
– Kvalitet trenger ikke være dyrt. Vi ønsker å holde det enkelt og klassisk. Folk skal forstå det de leser på menyen, og det er de enkleste rettene vi får mest skryt for. Vi er virkelig ikke fancy, men det er fortsatt altfor mange sandefjordinger som aldri har vært på Brygga 11.
Totalt har cirka 16.000 gjester spist fisk og annen sjømat på Brygga 11 i sommer. I fjor var antallet 20.000.
Nå ser Skeie fram mot en spennende tid; mot normalt skal han holde åpent hele høsten.
– Jeg er spent på september, oktober og november. Mange som normalt reiser bort om høsten, får ikke gjort det i år. I sommer var omsetningen pr. gjest opp cirka 20 prosent, så det er tydelig at mange bruker mer penger her hjemme når utenlandsturene ikke blir noe av, sier Skeie.
Både hyttefolket og lokale har tilbrakt mye tid i Sandefjord i sommer.
– Vi har sett både nye og kjente ansikter, og håper alle fortsetter å komme til oss. Dessuten blir det veldig spennende med business-markedet, sier Skeie, og fortsetter:
– Sandefjordingene er opptatt av å støtte det lokale næringslivet, og det er veldig hyggelig. Vi håper det er mange i det lokale næringslivet som vil legge lunsjmøtene sine til byens restauranter fremover.