Bygger Komplett 2.0

– Vi startet på null, men etter 20 år er vi i ferd med å bli voksne, sier Komplett-direktør Anton Hagberg. Sandefjords nest største private arbeidsgiver spår et konstant behov for flere flinke folk.


Tekst: Henrik Sandvik

Komplett var Norges første nettbutikk ved lanseringen i 1996, og selskapet med hovedkontor i netthandelsbyen Sandefjord har holdt posisjonen som landets største netthandler siden dag én.

Men endringene har vært store - ikke minst den siste tiden.

– Bransjen har gått fra produkt- til kundeorientert fokus. Alt handler nå om smidighet, kjappe leveranser og en behagelig kundereise, sier Hagberg.

Han leder Marketplace – en portal der andre får selge via Kompletts systemer.

– Siden årsskiftet har vi jobbet bevisst med det vi kanskje kan kalle Komplett 2.0. Storsatsingen Marketplace er ett av elementene der – det er snart 100.000 produkter tilgjengelig på Komplett.no, sier Hagberg.

Sandefjord har mye å by på. Finn ut mer her!

I Oslo og Sandefjord tilbyr Komplett levering i løpet av få timer fra siste klikk. Stadig bedre og nye leveringsalternativer kommer – nå handler det om leveranser hjem til døra og å ta minst mulig av kundens tid.

– Handelen skal være så enkel og smidig som mulig. Dette er megatrender i vår verden, og vi bruker store ressurser på å bedre innsikten, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes.

Kundepaneler, spørreundersøkelser og trafikkmålinger skjer kontinuerlig.

– Tradisjonelt har Komplett jobbet adskilt og avdelingsvis, men utviklingen har gjort at vi har måttet rigge oss helt annerledes. Nå kjører vi med små og lettbeinte team der mye foregår på tvers – ut og inn av ulike prosjekter, sier Hagberg.

Dette har også betydd endringer for Kompletts over 700 medarbeidere.

– Nå trenger vi ny kompetanse – innen markedsføring, søkeoptimalisering, utvikling og kundekontakt. Vi har flere ledige stillinger ute nå, sier Tollnes.

Klikk her for å finne ledige jobber i Sandefjord!

Komplett-duoen tror trenden vil holde seg stabil.

– Vi kommer til å ha et konstant behov for flere flinke folk. På toppen av alt dette har vi jo også store vekstambisjoner, sier Hagberg.

Komplett rigger seg for betydelig større volumer.

– Vi har kapasitet til å gjøre mye mer enn nå. Derfor trenger vi flere folk, og her er vi jo heldige. Det er 40-50 gode søkere til hver eneste stilling vi legger ut, sier Tollnes.

I søkerbunken finnes en god blanding av friskt blod og lange tradisjoner.

– Det er unge folk rett fra skolebenken og litt eldre eks-vestfoldinger som vil nærmere familie og fødeby. I tillegg har vi jo lange tradisjoner med å rekruttere internt – vi har stor tro på å ta flinke folk videre og gi nye muligheter, sier Tollnes.

Den erfarne Marketplace-lederen må også ut og lære seg noen nye kvikke triks.

– Én ting er at vi kan elektronikk, men nå går vi inn i bøker, leker, sport og kjøkkenutstyr – for å nevne noe. Vi lærer mye av å gå inn i nye bransjer, sier Hagberg, og fortsetter:

– Tenk bare på Haugen Bok, som vi har fått med nå. Det å optimalisere 40.000 bøker med kategorier og sjangre – det er et eget fag som de har brukt år på å utvikle. Så vi knytter heldigvis ikke bare til oss merkenavn – alle de flinke folkene som kan faget sitt følger med.

Anton Hagberg leder Marketplace-satsingen til Komplett i Sandefjord, og netthandelsportalen passerer snart 100.000 produkter. Foto: Morten Rakke
Store vekstambisjoner og nye megatrender gjør at kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett venter mange rekrutteringer fremover. Foto: Morten Rakke

Komplett

* Norges første nettbutikk ved lanseringen i 1996, og er fortsatt landets største.

* Av 700 ansatte holder cirka 400 til på hovedkontoret i Sandefjord.

* Startet med elektronikk, men beveger seg inn i stadig nye markeder.

* Storsatsingen Marketplace rulles ut i 2018.

* Les mer på hjemmesidene til Komplett.

;