Tenker nytt i sentrum

Hyggelige opplevelser, personlig service og digital kompetanse er nøkkelen for å lykkes med fysisk handel, mener Inger Elisabeth Teien i Sandefjord Byen Vår.


Tekst: Henrik Sandvik
Foto: Heidi Marie Gøperød

– I Korona-tiden har folk innsett hvor trist det er uten et levende sentrum. Nå ser vi at flere enn før bevisst handler lokalt og bruker sentrum,  sier Inger Elisabeth Teien.

Den daglige lederen i Sandefjord Byen Vår følger fotografens instrukser. Det er en gråværsdag i mai, og regndråpene spretter på paraplyen i Byparken.

– Men man må bruke byen i all slags vær, smiler Teien.

I en tid når «alt» skjer digitalt og «alle» handler på nett, slår hun et slag for den tradisjonelle, fysiske handelen.

– Vi er stolte av Sandefjord sentrum og det vi kan tilby. Det er korte avstander i et konsentrert sentrum, og det at vi har 1 times gratis fortausparkering er et stort fortrinn. Vårt bysentrum er tilgjengelig, levende og spennende, sier hun, og fortsetter:

– Jeg synes vi har en unik mix av nisje- og kjedebutikker, et kjøpesenter midt i sentrum, smakfulle serveringstilbud og hyggelige opplevelser. Flotte parker og beplantede offentlige byrom er også viktige trivselsfaktorer.

Etter hvert søker vi ly fra regnet hos Galleri ER i Kongens gate.

– Hun har nøkkelen og brukt den, skryter Teien, og nikker bort mot Elisabeth Rudberg.

Malerier fra kjente og ukjente kunstnere henger og står overalt. Noen er på vei opp på veggen, andre er på vei hjem til en kjøper.

– Vi har hatt en veldig fin utvikling. For eksempel var sommeren 2020 fantastisk – jeg kan egentlig ikke drømme om noe i nærheten av det, men håper jo at årets sommer kan by på noe av det samme, sier Rudberg.

I tilfelle må hun belage seg på mye jobbing. I fjor sommer var hun i sving syv dager i uka.

– Jeg vurderer å ansette en person til. Jeg bruker lang tid på hver kunde, og det gjør at jeg mister mange mulige salg. Alle har jo ikke lyst til å vente lenge for å få hjelp, sier Rudberg.

Hun gleder seg til samfunnet åpner opp for fullt.

– Jeg liker å samle folk her i galleriet – med musikk, bobler og lansering av nye utstillinger. Det har fungert utrolig bra tidligere, og jeg håper vi kommer dit igjen snart, sier gallerieieren.

Finn ledige jobber i Sandefjord!

Rudberg er ikke alene om å ha vært kreative i Korona-tiden, og Teien heier på drivere som tenker nytt.

– For å utvikle sentrum videre, må vi by på noe ekstra. Vi må kombinere handel, servering og gode opplevelser. Publikum må bli inspirert til å ta turen til byen. God service og personlig omtanke er et stort fortrinn, for det får man ikke gjennom iPad-en, kommenterer Teien.

Siste ingrediens i suksessoppskriften er digital tilstedeværelse, mener hun.

– For de fleste starter kundereisen på nett. Der gjør man research, sjekker alternativer og finner priser. Derfor må også den fysiske butikken være synlig på nett og inspirere kunden til å dra til sentrum for å gjennomføre kjøpet, sier Teien.

Gallerieieren bekrefter at digital kompetanse er nødvendig også innen fysisk handel.

– Da alt stengte ned i fjor, laget jeg nettbutikk. Først tenkte jeg at det var mye jobb og lite nytte, men det har vært utrolig viktig, sier Rudberg, og fortsetter:

– For kunden handler det om å forberede seg i ro og mak og se hva man liker. For meg gir det muligheten til å følge med på hva som får flest klikk. Samtidig bruker jeg mindre tid på hver kunde hvis de har gjort forberedelser på nettet. Det er vinn/vinn!

Ønsker du å motta nyhetsbrevene våre?

Daglig leder Inger Elisabeth Teien i Sandefjord Byen Vår oppfordrer publikum til å bruke byen i all slags vær. Foto: Heidi Marie Gøperød
Elisabeth Rudberg (t.v.) har innsett at digital tilstedeværelse er en nøkkel for å lykkes med fysisk handel. Inger Elisabeth Teien bekrefter trenden. Foto: Heidi Marie Gøperød
;