Spreke takter fra telekom-ringrev
44 år gamle Wenma er fortsatt frisk i frasparket. IT- og telekomleverandøren doblet omsetningen i fjor og styrer mot 20 prosents vekst i 2020.
Tekst og foto: Henrik Sandvik
Et besøk hos Wenma på Skolmar er som en reise i tid. Selskapet er Norges eldste telekomforhandler som fortsatt eksisterer, og i andre etasje har daglig leder Rune Steinsvik samlet ett eksemplar av alle telefonapparater (både de mobile og de som overhodet ikke er mobile) som har vært i bruk i Norge.
– Det er gøy med eget museum, men det er klart; det er ikke museumsbesøk vi skal leve av, ler Steinsvik.
Da er fremtiden langt mer spennende, og den tar Wenma sikte på å være en tydelig og synlig del av. Selskapet med 44 års fartstid har vokst sunt og jevnt over tid, og de siste par årene har det skjedd store endringer.
– Vi har ansatt noen av bransjens dyktigste folk, virksomheter er slått sammen og bransjen er i enorm utvikling. I dag er det ingen klare skillelinjer mellom IT og telekom, som det var tidligere. Nå dreier det seg om «kommunikasjon», og kundene våre forventer leveranse og support uavhengig om det er en PC, mobiltelefon eller nettbrett. Ting skal bare fungere – og det er det som er jobben vår, sier Steinsvik.
Wenma er en del av Mobil-kjeden (tidligere Telering). Totalt omsetter kjedens medlemmer for 2,5-2,8 milliarder kroner, og de nyter godt av å være landets største innkjøper av IT- og telekomutstyr:
– Markedsnavnet vårt er Mobit Sandefjord, men på folkemunne er vi fortsatt Wenma, forklarer Steinsvik.
Det siste halve året har vært spesielt også for Wenma.
– Vanligvis kan vi nærmest låse døra i juli, men i år hadde vi nesten en million høyere omsetning enn normalt den måneden. Vi opererer i B2B-markedet og har mange kunder som lever godt også i krevende tider. Deriblant noen dagligvaregiganter som har opplevd himmelsk vekst siden Korona kom. De ønsker å hjelpe leverandørene sine ut av dette, slik at de er her også når verden normaliseres. Dessuten jobber mange hjemmefra, og det krever gode kommunikasjons- og hjemmekontorløsninger, sier Steinsvik.
I tillegg har Wenma funnet en egen nisje.
– De siste par årene har vi levert spesialutstyr til alle de store dagligvarekjedene. Det er snakk om sambandsutstyr, en propp i øret og intern radiokommunikasjon som vi leverer, noe som gir de butikkansatte et eget univers å kommunisere i. Dette har vært tungt å få fart på, men i år har det eksplodert fullstendig. Vi omsetter for 15 millioner på dette området alene i 2020, og ekspanderer stadig, sier Steinsvik.
Når vi besøker Wenma-kontorene har han nettopp vært på Norges-turné for å følge opp kunder og samarbeidspartnere, blant annet innen det nevnte produktområdet.
– Kortreist service er en del av verdigrunnlaget vårt. Vi skal levere og prestere raskt uavhengig hvor i landet kundene våre befinner seg.
Wenma-lederen er glad for å drive business i nettopp Norge slik situasjonen er i dag.
– Nordmenn har høy levestandard og er ivrige på å kjøpe nye ting, som en dyr mobiltelefon. Mange skal ha det nyeste og råeste, sier han.
Telefoner som i Ola Nordmanns øyne har gått ut på dato, leveres gjerne til andre markeder. Mye går til Øst-Europa eller førstegangsbrukere i familien.
– For oss er det viktig at utstyr som har en bruksverdi kommer til nytte, og at vi håndterer utrangert og defekt utstyr på en forsvarlig og miljøvennlig måte, forteller Steinsvik.
– Hvordan står det til med snittalderen her på huset?
– Hehe, den er helt riktig sammensatt. Bjørn drev for eksempel Bakke Elektronikk og har 47 års bransjeerfaring, mens de to yngste er 18 år gamle lærlinger med 1 måneds erfaring. Så det er stort spenn og mye unik kompetanse. Totalt har vi cirka 215 års bransjeerfaring fordelt på 12 mann, så jeg synes vi holder oss godt.
Det er ingenting i veien med ambisjonene heller.
– Målet er å vokse 20 prosent årlig de tre kommende årene og etablere flere avdelinger. Vi kommer til å få behov for å ansette flere dyktige folk i takt med denne veksten, så her blir det spennende fremover, avslutter Steinsvik.