Nøttegründer hjem til Sandefjord
Salgssuksessen The Nuts Company etablerer seg i Sandefjord. Nå trenger de flere ansatte for å håndtere veksten.
Tekst og foto: Henrik Sandvik
– Planen var hele tiden å ta med bedriften hjem til «Fjorn».
Bent Andresen (43) snakker høyt og raskt om hjertebarnet. Etter noen år i «utlendighet» flyttet sandefjordingen for kort tid siden The Nuts Company til fødebyen.
– Jeg har jobbet med salg og sponsorformidling i forskjellige selskaper i Vestfold og Oslo. Etter hvert ble ønsket om å etablere noe eget bare sterkere og sterkere, og ideen til The Nuts Company fikk jeg en gang jeg satt på et pauserom og studerte et fruktfat. Det var ikke delikat, for å si det sånn, sier Andresen.
– Det er imidlertid en kjent sak at vi mennesker trenger energi for å prestere på jobb. Utover ettermiddagen røyner det på. Ganske snart skjønte jeg at det var mulig å få til noe med nøtter, forklarer han videre.
Registrer deg her hvis du ønsker å bli oppdatert om ledige jobber og livet i Sandefjord for øvrig!
Gikk «all-in»
Den spede starten skjedde med en serie på fire porsjonspakninger i ulike smaker – alle myntet på bedriftsmarkedet. Oppskriftene ble funnet på Google, de første kundene hadde de fra før og produsenten fant de i Riga.
– Sommeren 2014 var vi der og hentet de første posene, sier Andresen, og fortsetter:
– Den første kunden kom i august. Det var en bank i Trondheim, som jeg kjente fra før gjennom en annen jobb.
Selskapet vokste sakte, men sikkert. Det var sten for sten. Stadig nye kunder kom til.
– Vi begynte med bedrifter som var så små at de ikke var «tatt» av andre, sier Andresen.
Det første halvannet året drev de nøttesatsingen parallelt med vanlige jobber.
– Så måtte vi vurdere om vi skulle «go for it». Da min samboer meddelte at hun ikke lenger ønsket å bo i Oslo, ga vi gass, sier han.
Dermed ble det flytting til Sandefjord – både for familien og firmaet.
– Det skjedde i påsken 2016. Vi satte i gang for fullt, og det tok faktisk litt av.
Nysgjerrig på næringslivet i den nye kommunen? Bli oppdatert med vårt magasin iSandefjord!
Er litt «nøttete»
Andresen innrømmer at han er hektet på nøtter.
– «Hvor kan vi selge dette», spør jeg meg selv hele tiden, sier han.
Svaret er åpenbart «til stadig flere», for kundelisten og omsetningen stiger jevnt og trutt.
– Vi er litt crazy, litt «nøttete», og det går jo veien. Vi har kommet inn på hoteller, barer, after-ski-steder, sportsbutikker, treningssentre, restauranter og hos grossister. Vi har også flere hundre bedrifter som vi leverer sunne nøtter til.
Dagligvare skulle vi imidlertid IKKE inn i. Det var vi krystallklare på, sier Andresen.
– Men så skjedde det visst likevel, legger han til.
En ny selger begynte høsten 2016. Han hadde kontakter i dagligvarebransjen, og begynte å ringe gamle kjente. Det ga resultater fra første anrop.
– Vi ringte de minste butikkene først, og startet i Nord-Norge med Snarkjøp-kjeden. Nå har vi 33 av deres 36 butikker, sier Andresen, og fortsetter:
– Så tok vi Nærbutikken-kjeden med 160 butikker. Vi leverer nå til over 100 av dem.
I dag jobber selgerne i Nuts Company med Joker, og Meny i Vestfold er allerede på plass – alle butikkene her i Sandefjord, samt de fleste i Larvik, Tønsberg og Horten.
Trenger flere medarbeidere
– Ganske utrolig når jeg tenker over det, innrømmer nøttegründeren.
Han humrer godt av seg selv.
– Jeg kan snakke om nøtter i 14 dager, men det har jeg jo ikke tid til. Ikke du heller, sikkert, ler han.
I stedet kaster Andresen seg på telefonen, og gir noen raske beskjeder. Det handler om å flytte et jobbintervju.
Selskapet gjør nå unna siste rest av flyttelasset fra Oslo – lageret skal settes opp sammen med nye kontorer på næringsområdet Kastet innen innen 1. august.
– Dessuten er vi på jakt etter folk. Vi trenger flere medarbeidere, flere selgere, sier han.
– Dere begynner å bli store nå?
– Vel, i desember i fjor budsjetterte vi med at vi skulle selge 15-16 tonn nøtter i hele 2017. Så solgte vi 25 tonn bare i første kvartal, sier Andresen, og legger til:
– Vi føler vi er små, men vi er nok en del større enn vi tror. Vi har fokus på tre ting; fleksibilitet, kvalitet og pris, og suksessfaktoren er uansett den samme; det gjelder å starte i det små. Så kan man tenke stort etter hvert.
Les mer på nutscompany.no