Håndverksmat for 600 millioner
Travle og kvalitetsbevisste handlekunder gjør at Matbørsen på Borgeskogen bokstavelig talt har hendene fulle.
Tekst: Henrik Sandvik
Foto: Matbørsen
– Vi lager mat akkurat som du gjør hjemme på kjøkkenet, sier Dag Freddy Henriksen.
Gründeren og adm. direktør i Matbørsen vinker oss inn i lokalene på næringsområdet Borgeskogen i Stokke. Selskapet har nettopp blitt en bedrift i nye Sandefjord kommune, og selger sin lasagne, karbonadekaker, omeletter, lapskaus og gryter over hele landet.
Henriksen selv er derimot ikke spesielt fersk i dette gamet.
– Familien min bygget først opp Skjeggerød, før vi solgte det videre. Siden startet vi Matbørsen, så du kan trygt si at jeg har jobbet i denne bransjen en stund, sier Henriksen.
I dag leder han håndverksbedriften med 170 ansatte og en årlig omsetning på rundt 600 millioner kroner. Pilene har pekt riktig vei lenge, og Henriksen har ingen planer om å stoppe veksten nå.
– Etterspørselen øker kraftig. I en travel hverdag er det lettvint å ta med seg spiseklar mat eller ferdigretter fra varmeskapet, forteller han, og fortsetter:
– Vi forventer en omsetning opp mot én milliard kroner i 2022.
En slik vekst vil medføre økte investeringer, videre utbygging og enda større aktivitet rundt Matbørsen. Det vil i tilfelle komme i tillegg til en allerede betydelig virksomhet.
Selskapet produserer og selger 180 ulike spiseferdige produkter til supermarkedenes ferskvareavdelinger og varmeskap.
Videre kommer storhusholdningsmarkedet og såkalte private labels – kjedenes egne merkevarer – som blant annet Fersk & Ferdig, Folkets og Jacobs utvalgte.
– Vår idé har fra starten av vært å lage spiseferdige produkter, ferdigretter og måltidsløsninger av høy kvalitet, tilpasset markedets behov, ønsker og etterspørsel, sier Henriksen.
Selskapet er heleid av NorgesGruppen, og er den største produsenten av spiseferdige produkter til ferskvarediskene og varmeskapene i Norge. Produktene finnes blant annet i ferskvaredisken hos Meny, Spar, Joker, Bunnpris og Kiwi.
Registrer deg her hvis du ønsker å bli oppdatert om ledige jobber og livet i Sandefjord for øvrig!
Nye mattrender
Storselgerne er kjente klassikere for alle som har tittet inn i en ferskvaredisk på en av disse butikkene; lasagne, karbonader, lunsjkaker og biff stroganoff – for å nevne noen.
Matbørsen-sjefen ser imidlertid også flere nye trender innenfor ferdigmat. For eksempel er enkelte mer bevisst på hva de spiser enn andre.
– Sunne produkter laget bare med grønnsaker er blitt et stort vekstområde, og dette har med vegetartrenden å gjøre. Dessuten er mange av dagens unge forbrukere opptatt av miljø og mindre CO2-avtrykk, sier Henriksen.
– Er det riktig å si at matbransjen er i sterk endring?
– Mye vil nok være som i dag, men vi har kartlagt hvordan fremtidens unge vil være i 2025. Vi kjenner til hvordan de vil handle, prioritere og velge. Dette skal vi bruke til å møte markedet og inneha en sterk posisjon også i fremtiden.