Nettgründere over kneika

Gründer Raymond Halvorsen og kona Cathrine har jobbet dag og natt for å bygge opp nettbutikken DressMyKid. Resultatene står i stil med innsatsen, og i vinter kunne de endelig ansette enda et familiemedlem.


Tekst: Henrik Sandvik

– Nå kan det være lurt ha litt ekstra varer på lager, sier Raymond Halvorsen. 

Det er tidlig mars 2020 når vi møter sandefjordingen i lokalene til familiebedriften DressMyKid på Pindsle i Sandefjord. Lagerhyllene er fulle av parkdresser, vårjakker og ullundertøy, og Korona er fortsatt bare noe som skjer i Kina. Lite vet vi om det som skal komme også til Norge og Sandefjord!

– Vi har et par danske leverandører som har varslet at det kan muligens bli utfordringer fremover, men utover det håper og tror jeg at dette løser seg uten altfor store problemer, sa Halvorsen på det tidspunktet.

Én uke senere innføres Korona-tiltakene for fullt i Norge, og gründerens tre barn må holdes hjemme fra skole og barnehage. DressMyKid ruller imidlertid videre, og det skjer etter solid vekst de siste årene. Omsetningen fra nettsalg av klær til små barn økte fra 4,2 millioner i 2018 til 8,4 millioner i 2019, og i år er ambisjonen å passere 11 millioner kroner.

– Vi er friske og raske, og driften går som normalt, sier Halvorsen nå.

Gründeren startet på hobbybasis sammen med kona Cathrine mens han var i full jobb i en annen bedrift. 

– Vi startet forsiktig i 2014 for å teste markedet. Jeg satte opp en nettbutikk og så raskt potensialet, sier Halvorsen. 

De solgte først et par tusen skinntøfler til små føtter, før Cathrine fant andre merker de kunne selge. De bestemte seg for å satse for fullt.

– Da jeg sluttet i Komplett i desember 2017, kjørte vi på. Vi startet i boden hjemme, men kom temmelig raskt over til bygget der vi er i dag. Først et lite kontor, så et større kontor, så hele dette lokalet, sier Halvorsen.

Siden har det bare ballet på seg. 

– Fra 1. februar i år kunne jeg endelig ansette broder´n. Han tar seg av alt av kundeservice på en super måte. Og alt som skjer på sosiale medier, det er Cathrines bord. Hun er kreativ og styrer produktutvalget vårt, sier Halvorsen, og fortsetter: 

– Selv er jeg vel en slags potet. Det er vi alle sammen; vi trår til der det brenner. Det er sånn det må være i en liten familiebedrift. Vi alle har forskjellige kompetanse, men det er min oppgave å få dette til å gå rundt.

Halvorsen føler at bedriften nå er «over kneika». 

– Det har krevd ekstremt mye jobb å komme hit og vi har dyttet inn en god del sparepenger underveis for å få det til å gå rundt, men nå har vi klart å etablere oss i en veldig tøff bransje. Det er ikke lett å vokse slik vi har gjort, men det er utrolig tilfredsstillende å se at det vi gjør gir resultater, sier han.

– Det er tøft å konkurrere med de største aktørene i markedet. Vi har ikke store markedsbudsjetter, og må derfor være ekstra kreativ i markedsføringen. Men det aller viktigste er at vi må fokusere på oss selv. Vi har skapt tre arbeidsplasser på nokså kort tid, men har ambisjoner om å vokse videre. Jeg håper vi får behov for flere folk.

– Hvilket råd vil du gi til andre som vurderer å starte egen bedrift?

– La meg først si at jeg har stor respekt for alle som prøver, for det er veldig vanskelig. Det er nok en fordel å ha lidenskap for det du skal drive med, og så er det viktig å ha god kontroll på kostnadene. Du må ha utholdenhet og tåle mye, for ting tar tid og det er viktig å aldri gi opp håpet. Du kommer til å feile mange ganger på veien, men lær av feilene. Det er i de vanskeligste periodene man lærer mest. Prøv å finne motivasjon selv om hverdagen er vanskelig. Den største nøkkelen til suksess er nok å greie å stå i det over tid.

Cathrine, Raymond og Alexander holder i tømmene hos netthandelsbedriften DressMyKid i Sandefjord, og håper de kan ansette flere folk fremover. Foto: Henrik Sandvik
Raymond Halvorsen er gründer og daglig leder, men jobber like gjerne på lageret. I en liten familiebedrift må alle trå til der det trengs. Foto: Henrik Sandvik
;