
Vi setter Sandefjord på kartet!
Sandefjord er mye mer enn hvalfangerhistorie, ferge til Strømstad, Jotun, flyplass og sommeridyll. Med «Tenk stort, tenk Sandefjord» viser vi fram alt Sandefjord har å by på!
En gang i tiden reiste eventyrlystne sandefjordinger ut på hvalfangst, satte sitt preg på verden og kom hjem igjen noen erfaringer og – forhåpentligvis – kroner rikere. Det er imidlertid lenge siden hvalfangsten var sentralt for byen.
I dag er Sandefjord en storkommune med mange flinke mennesker og spennende bedrifter.
Veksten drives blant annet av et rikt og variert næringsliv, og for å spre budskapet om det positive som skjer i bedriftene våre, ble omdømmeprosjektet «Tenk Sandefjord» satt igang våren 2015.
Tenk stort!
Målet med prosjektet var å lansere en større og langvarig kampanje som skulle sette Sandefjord på kartet som et godt sted å bo, jobbe og etablere virksomhet. Sandefjord Næringsforening ble gitt ansvaret for å drive prosjektet, og i desember 2014 ble Henrik Sandvik ansatt som prosjektleder. Han tiltrådte sent i februar året etter, og dermed var satsingen igang for fullt.
Sent i juni 2015 ble det avholdt en pitch (konkurranse) der fem ulike markedsføringsbyråer fikk presentere sitt forslag til kampanje. Sandefjordsfirmaet Metro Branding vant med sitt konsept «Tenk stort, tenk Sandefjord» – en pay-off som siden er blitt godt kjent blant mange sandefjordinger.
Metro Branding og prosjektledelsen startet opp samarbeidet i september, og jobbet mye i kulissene med planlegging av forskjellige aktiviteter gjennom høsten 2015. Denne første fasen ble kalt «Engasjere lokalt» – og her har fokuset ligget på å øke kunnskapen og kjennskapen til mulighetene og prosjektet blant sandefjordingene selv.
Vi har hele tiden et knippe mål i bakhodet, og kampanjen skal blant annet oppnå det følgende:
- Trekke flere mennesker til Sandefjord.
- Få flere firmaer til å etablere seg her.
- Skape vekst og positiv utvikling i byen vår.
- Få sandefjordingene til å bli værende.
- Gjøre innbyggerne til ambassadører.
Spleiselag
Tenk Sandefjord er et samarbeidsprosjekt mellom Sandefjord kommune og store deler av det lokale næringslivet. Over 50 samarbeidspartnere er med på laget – både små og store bedrifter, samt bransjeforeninger og altså kommunen – og det er disse bidragene som finansierer de mange forskjellige formene for markedsføringsaktiviteter.
Prosjektet har gjort mye spennende for å vise fram hva Sandefjord har å by på. Blant annet film, levende webside med nyheter og ledige jobber, høy aktivitet i sosiale medier, installasjoner som Tenkeboksen på Torp og Sandefjordveggen på brygga, bussreklamer, magasiner, annonsekampanjer og arrangementer som «Hjem til jul» – for å nevne noe!
Bli med og spre budskapet om hvor bra det er å bo, jobbe og drive virksomhet i Sandefjord. Bruk gjerne #tenksandefjord i sosiale medier - og følg med!


Tenk stort, tenk Sandefjord
* Et omdømmeprosjekt som markedsfører kvalitetene i Sandefjord.
* Ble startet for å få flere flinke folk og bedrifter til å etablere seg her.
* Er et spleiselag bestående av Sandefjord kommune og over 50 bedrifter og foreninger.
* Kampanjen «Tenk stort, tenk Sandefjord» ble skapt av Metro Branding.
* Prosjektet drives av Sandefjord Næringsforening.
* Bruker kanaler som web, sosiale medier, print og aktiviteter «ute blant folk» for å spre budskapet.