Digitaliserer gravferden

SANDEFJORD / 3. MAI 2019

I 2018 hadde Adstates minnesider 9 millioner besøk. IT-selskapet vokser kraftig, og henter stadig nye ansatte til Sandefjord.

Tekst: Henrik Sandvik

– Her kan du se et fint eksempel, sier Pål Bredvei.

Sandefjordingen henter opp et bilde på en storskjerm og scroller nedover en webside.

– Tidligere i år var det en ung gutt som omkom i en tunnelulykke, og familien opprettet en minneside. Så langt har over 18.000 mennesker skrevet et minneord eller tent et lys for ham, sier Bredvei.

Minnesidene betyr mye for pårørende, og han blir ofte minnet på at livet er skjørt.

– Visjonen vår er å gjøre livet litt enklere for dem som mister noen de er glade i. Slikt setter jo ting i perspektiv, og det er fint å vite at vi kan gjøre noe godt for andre.

Adstate

* IT-selskap i Sandefjord etablert i 2000 av Ellen og Simon Hansen Elvestad.
* Begynte med å effektivisere og digitalisere produksjonen av dødsannonser.
* I 2015 ble digitale minnesider opprettet. Her kan pårørende kjøpe blomster, gi gaver og skrive minneord.
* Har 28 medarbeidere og ansetter stadig flere.
* Har kunder i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og Storbritannia.
* Les mer om Adstate HER.

Daglig leder Pål Bredvei (nr. 2 fra høyre) i Adstate henter stadig nye medarbeidere. Her med IT-sjef Morten Høyseth (t.v), gründer Simon Hansen Elvestad og markedssjef Peder Sunde (t.h.) . Begge foto: Heidi Marie Gøperød/Heimar Design

Adstate er markedsledende på digitale tjenester til gravferdsbransjen, og årsaken til etableringen var komplisert produksjon og distribusjon av dødsannonser.

– Korrekturer gikk frem og tilbake på faks eller mail mellom pårørende, begravelsesbyråer og lokalaviser. Dessuten hadde avisene ulike priser, formater og frister – det var kaotisk, sier Bredvei.

Adstate har sørget for at mange av disse prosessene nå skjer digitalt. I 2015 etablerte selskapet så digitale minnesider.

– Her kan pårørende legge ut og finne praktisk informasjon om selve seremonien, kjøpe blomster, gi en donasjon, skrive minneord og tenne lys. Det at disse tingene nå foregår enkelt og effektivt, er til god hjelp for mange som er i en sorgprosess, sier Bredvei.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet vårt!

Adstate-lederen er åpen på at selskapet har funnet seg en rimelig smal nisje, men markedet er – av naturlige årsaker – enormt.

– Vi hadde nesten 9 millioner besøkende på minnesidene våre i 2018 og har over 3 millioner besøkende så langt i år (pr. midten av mars). Det er helt opplagt et marked for dette, og vi har betydelige ambisjoner, sier Bredvei.

Han ser betydelig oppgang i besøket i 2019. Selskapet er i kraftig vekst, og ser kontinuerlig etter flere medarbeidere.

– Vi er et produktselskap og avhengig av å ha de beste hodene. For oss går det ikke å outsource det vi utvikler, derfor bygger vi nå et ennå større kjerneteam der vi har kontroll på alt innen utvikling, IT-sikkerhet og innovasjon, sier Bredvei.

Finn drømmejobben i Sandefjord!

Først gjorde Adstate en totaloppussing av lokalene i Storgata – med blant annet minglesoner. Nå har selskapet også overtatt etasjen under.

Han har selv lang erfaring fra IT-bransjen i Oslo før turen gikk til Adstate.

– Hele ledergruppen er tidligere pendlere, forteller Bredvei, som for øvrig tenker internasjonalt i rekrutteringen:

– Vi har ansatte fra Romania, Sverige, India, Litauen, Iran og Nederland på kontoret i Sandefjord, og filosofien vår er at flinke folk vil jobbe sammen med andre flinke folk.

Helst skal medarbeiderne være dyktigere enn ham selv.

– Ledere bør ikke være så opptatt av å sitte øverst og skinne, sier Bredvei, og legger til:

– Jeg hater hierarki og organisasjonskart, dette må være dynamisk. Ved å jobbe og rekruttere på denne måten, får vi en positiv spiral og et kompetent miljø.

Strategien gir tydelige og positive resultater. Adstate vokser, og dobler nå lokalene i Storgata. Selskapet har overtatt etasjen under seg også, og gammel teglstein mikses med nye møbler, møterom og minglesoner.

– For oss var det et bevisst valg å ha base i sentrum. Her får vi moderne, lyse og attraktive lokaler som er tilgjengelige og inspirerende. Kanskje vi til og med kan bidra til enda mer liv i byen!

iSandefjord

* Denne artikkelen sto først på trykk i «iSandefjord».
* Magasinet ble gitt ut 17. april 2019 og levert til alle postkasser i Sandefjord.
* Sandefjord Næringsforening gir ut magasinet to ganger i året.
* Du finner den digitale versjonen HER.