Den perfekte start-up

SANDEFJORD / VÅREN 2021

Gründere flest bruker årevis på å skape lønnsom vekst. Adminkit fikk turbofart ut av startblokka på grunn av riktig kompetanse og en god idé. Nå skal nøye utvalgte aksjonærer hjelpe selskapet videre til neste fase.

Tekst: Henrik Sandvik

– Timingen kunne egentlig ikke ha vært verre, men vi hadde et par ingredienser som gjorde det mulig likevel; den gode ideen og det riktige teamet, sier Pål Reinert Bredvei.

46-åringen har bakgrunn fra Jotun, Nokia, StepStone, Egmont, Documaster og nå sist Adstate. Flyttelasset hadde gått hjem til Sandefjord etter lang tid utenbys da gründereventyret tok til i mars 2020 – av alle mulige tidspunkter.

Midt i Korona-pandemiens første fase, etablerte Bredvei selskapet Adminkit sammen med Morten Høyseth og Jan Bredo Pettersen. Høyseth hadde jobbet i Questback og Admincontrol, mens Pettersen kom fra Komplett og Google.

– Summen av dette var et team med mye relevant erfaring. Vi hadde ikke noen prototyper, pilotkunder eller noe sånt; planen var bare å bygge opp den perfekte start up-en rundt det vi mente var en god idé, sier Bredvei, og fortsetter:

– Vi skulle hjelpe små og mellomstore bedrifter med alle de administrative oppgavene man må bruke tid og krefter på.

Adminkit i Sandefjord har fått god fart ut av startblokka. Fra venstre Vidar Westrum, Jan Bredo Pettersen, Pål Reinert Bredvei og Morten Høyseth. Foto: Heidi Marie Gøperød

Dette skulle vise seg å være søt musikk i investorenes ører.

– Da vi pitchet ideen for potensielle investorer, spurte de om vi kunne vise dem noe dokumentasjon. Da måtte vi svare nei, for det hadde vi ikke. Men vi hadde følt dette behovet og savnet selv som ledere i mange år. I stedet viste vi dem menneskene de skulle investere i. De måtte stole på at dette temaet kunne løse utfordringene, og at vi ville greie å bygge noe bra, forteller Bredvei, og legger til:

– Det fungerte, og dermed fikk vi det vi trengte for å komme kjapt ut av startblokka.

Når vi møter ham, i et Teams-møte selvsagt, er ettårs-dagen for nedstengningen av Norge to dager unna. Gründeren husker hvordan han en dag plukket opp telefonen og startet fund-raisingen i bilen på vei hjem fra hytta.

– Dette var i midten av mars 2020, og vi skulle lukke emisjonen før påske. Det ga oss 5-6 uker på å hente 7,8 millioner kroner. Det gikk med god margin, og vi endte faktisk opp med å måtte si nei til noen investorer, minnes Bredvei.

Finn ledige jobber i Sandefjord!

Nå, rett før påske 2021, har produktet nylig sett dagens lys. Flere lokale bedrifter tester også beta-versjonen av softwaren til Adminkit. Inntekter er det imidlertid så som så med, men planen er å bygge opp et fundament med fornøyde kunder i første fase.

Om kort tid skal selskapet derfor begi seg ut på investeringsrunde nummer to.

– Vi har ikke lovet investorene elementer som et minimum antall kunder, en bestemt forretningsmodell eller noen andre slike ting. Det vi har sagt til dem er at vi – før neste emisjon – skal få produktet ferdig og at vi skal få noen til å ta det i bruk. Og med «noen» mener jeg folk som ikke er venner og kjente, sier Bredvei.

– I løpet av de første seks ukene løsningen lå ute, signerte 40 bedrifter seg opp. Det har vært en veldig lovende start, og nå ser vi for oss å rigge et nytt investor-case før sommeren, fortsetter han.

Ønsker du å motta nyhetsbrevene våre?

Målet er å bygge på sten ut fra basen i Sandefjord, forteller Pål Reinert Bredvei. Foto: Heidi Marie Gøperød

I den første oppstartsfasen var det gründernes egen kompetanse som fikk aksjonærene til å tegne seg. Nå kan Bredvei & Co tillate seg å være selektive på hvilke aksjonærer som får være med videre.

– Vi ønsker investorer som kan by på mer enn bare penger, de må forstå det vi holder på med, sier Bredvei, og fortsetter:

– Det fungerer ofte dårlig om for eksempel en tradisjonell eiendomsinvestor tar en stor andel av et IT-selskap og skal styre strategien. Vi har 14-15 aksjonærer i dag, og de bidrar alle sammen med kvaliteter utover pengene sine.

På aksjonærlisten i Adminkit finner man blant annet jurister, et markedsbyrå og det Bredvei omtaler som profesjonelle tidligfase-investorer.

– Aksjonærene er en viktig del av ressursbatteriet vårt. Vi vil at de skal bidra med noe, og det innebærer blant annet at de må bruke av tida si også. Vi bruker dem blant annet til å teste softwaren, stille med sin tid og spisskompetanse – og det tar de seg ikke betalt for. De har jo egeninteresse av å holde kostnadene nede og sikre positiv utvikling.

iSandefjord

* Saken ble først publisert i «iSandefjord» i april 2021.

* Lages av Sandefjord Næringsforening og BK. 

* Ble distribuert til alle husstander i Sandefjord.

* Du kan lese «iSandefjord» digitalt ved å klikke HER