Årets største samling for næringslivet i Sandefjord
Årets største arrangement i regi av Sandefjord Næringsforening ble meget vellykket. 300 deltakere og et titalls dyktige foredragsholdere sørget for en super dag på Park hotell.
Tekst: Henrik Sandvik
Onsdag 11. oktober gikk Torpkonferansen 2017 av stabelen. Med de faste samarbeidspartnerne i ryggen og foran 300 deltakere i Parksalen på Scandic Park Sandefjord, var det daglig leder Marit S. Gogstad i Sandefjord Næringsforening som ønsket velkommen.
– Nå kan dere sette dere tilbake og nyte inspirerende foredrag. Men i pausene er det dere selv som må ta tak – ved å mingle, knytte kontakter og bygge nettverk, sa hun i innledningen fra scenen.
Temaet for dagen var «Samarbeid – den nye konkurransekraften», og det er flere grunner til det; vi skriver 2017 og alt skjer i et forrykende tempo. Ny teknologi visker ut gamle grenser, og trender som delingsøkonomi og globalisering skaper ny business og nye partnerskap.
– Også hos oss i næringsforeningen har vi sett mange eksempler på bedrifter som tidligere har vært konkurrenter, men som den siste tiden har inngått et samarbeid. Det virker å være større aksept for å dele informasjon og jobbe sammen enn hva som var tilfellet tidligere, da hver enkelt bedrift tviholdt på kunder og hemmeligheter, sier Gogstad.
Åtte foredragsholdere
Åtte dyktige foredragsholdere stilte med hver sin vinkling om temaet – presentasjonene ligger for øvrig tilgjengelig HER – og de som bidro var:
* Adm. direktør Michael Jacobs, Atea Norge.
* Adm. direktør Berit Svendsen, Telenor Norge.
* Nettgründer Thea Myhrvold, Teach Me Now.
* Adm. direktør Idar Kreutzer, Finans Norge.
* Daglig leder Joachim Levin, Superblaise.
* Psykolog John Petter Fagerhaug.
* Sindre B. Skar og Eirik M. Nossum, Norges Skiforbund.
Samtlige leverte bra fra scenen, men mange vil nok særlig huske gullkornet fra den Dubai-baserte og sjarmerende tech-gründeren Thea Myhrvold:
«If you are the smartest person in the room, you´re in the wrong room».
Klikk her hvis du vil vite mer om Sandefjord!
God oppslutning
Dette var femte gang konferansen gikk av stabelen, og, og oppslutningen sier mye om Sandefjord. Næringslivet her preges av mangfold, stå på-vilje og engasjement. Aktører fra små og store bedrifter ønsker å være med på det som skjer, så også på en heldagskonferanse med topp faglig innhold og store nettverksmuligheter.
– Vi er både glade for og stolte over at så mange velger vår konferanse. Det er mye å velge mellom der ute, forklarer Gogstad.
Det er SNF som står for den løpende organiseringen og forberedelsene, som for eksempel booking og markedsføring, og Gogstad forteller om enkelte nye innslag.
– I år hadde vi for eksempel ikke foredragsholdere som vi fant på noen liste hos agenter og byråer. Dette var ledere, gründere og andre aktører som vi inviterte til å fortelle sin historie – enten om et tema de kjenner eller hvordan de driver virksomheten sin. Det virket som om mange satte pris på dette, sier hun.
Klikk her for å finne ledige jobber i Sandefjord!
Arrangerer sammen
I tillegg til Sandefjord Næringsforening står Torp Sandefjord lufthavn, Allegro, KPMG og Sparebank 1 Buskerud Vestfold bak konferansen. Flere av disse hadde tidligere sine egne arrangementer, men samlet seg for noen år siden om ett felles arrangement.
Gruppen starter tidlig hvert år – både med å evaluere forrige konferanse og ikke minst se frem mot den neste.
– Det er mange aktører som tilbyr gode arrangementer, så det gjelder å starte booking og planlegging tidlig, sier Gogstad.
Dessuten er det mange brikker som skal falle på plass.
Programmet starter med registrering og påfølgende lunsj i restauranten, før den faglige delen i Parksalen tar til. Kjøreplanen er banket inn ned til nærmeste minutt, og det er satt av godt med tid til de obligatoriske kaffe- og minglepausene.
– Benstrekk og kaffepåfyll er kjempeviktig, det er gjerne da man kommer i kontakt med nye mennesker, forklarer Gogstad.
I år som i fjor avsluttet arrangementet med super middag med underholdning og taler i Bankettsalen. Menyvalget passet godt for anledningen; sharing-meny.