Så bra utvikling fra Så Lett Data

Så Lett Data har klort seg fast i den knalltøffe databransjen. IT-selskapet vokser solid med butikk midt i Sandefjord sentrum og sitt gode navn og rykte som eneste markedsføring.


Sandefjord er Norges netthandelshovedstad og mange virksomheter har spunnet ut fra det man i dag kjenner som Komplett. Det gjelder også Så Lett Data. I 2017 er det 20 år siden IT-butikken og -selskapet ble startet som Komplett Data Sandefjord.

I 2002 la så Komplett ned alle sine fysiske butikker, og Så Lett Data så dagens lys.

– Vi gikk ut av Komplett-systemet og ble selvstendige, og har drevet for fullt siden. Man skulle kanskje tro at det er vanskelig – nesten umulig – å drive på denne måten, men det går an. Det er vi et bevis på, sier daglig leder Morten Lie Kristoffersen.

Han forteller om meget sterk økonomisk utvikling.

– Omsetningen økte 20 prosent i fjor og vi ligger an til å øke mer i år. Vi er inne i det femte året med vekst og opplever også økning i bruttofortjeneste. Det er rett og slett fremgang på alle områder – vi øker i butikken, vi øker på teknisk og vi øker på bedrift, sier han.

Så Lett Data holder til i freshe lokaler ved Hvaltorvet midt i Sandefjord sentrum. Ut mot gaten ligger butikken, mens det er kontorer, lager og serviceverksted innover i lokalene.

– Vi har nok noen av de dyreste kvadratmeterne i byen og det er jo noen utfordringer med å holde til her. Parkeringsbegrensninger og varelevering, for eksempel, forteller bedriftsansvarlig Andrè Wilmann, og fortsetter:

– Men totalt sett er det veldig bra å holde til her. Vi går motstrøms i forhold til all handel som skjer på nettet, og ønsker denne nærheten til kundene. Da kan vi tilby tett oppfølging og service. Dessuten opplever vi mange synergier – for eksempel når en privatkunde er innom for å kjøpe noe til seg selv og oppdager at vi også leverer til bedriftsmarkedet. Slikt har det vært mye av.

Hver dag er 80-100 mennesker innom og det er med på å holde hjulene i gang, men partnerne innrømmer at det å drive butikk har endret seg voldsomt.

– For 15-20 år siden var det en drøss med butikker i Sandefjord som drev med det samme som oss. Bingen, Bakke, Dataservice, Databasen og Spaceworld er noen eksempler, men nå er det bare oss igjen. Det sier jo litt om hvor viktig det er å henge med på utviklingen i denne bransjen.

Nysgjerrig på nye muligheter? Finn ut mer her!

Så Lett Data står derimot godt rustet, og veksten har ført til at de gjennom 2016 har hentet to nye medarbeidere. Selskapet har i dag åtte ansatte og har også tatt inn lærlinger i flere år.

– Det er viktig med ordninger som bidrar til å få folk ut i jobb, og vi gjør det vi kan for å bidra. Vi bruker én dag i året på å presentere oss på SVGS, og det er det definitivt verdt, sier Lie Kristoffersen og Wilmann.

Dette er positivt både for lærlingen og selskapet selv, poengterer de.

– Vi har også elever fra SVGS på praksis noen dager i uken. De bidrar på teknisk og i butikk, og får prøvd seg på alt. Slike ordninger er vinn/vinn for alle involverte, synes vi.

– Hvordan markedsfører dere egentlig dere selv?

– Sandefjord er en nettverksby og mye skjer jo via kjente. Vi er med på aktivitetene til Sandefjord Byen Vår og arrangementene til Sandefjord Næringsforening, men utover det er markedsføringsbudsjettet nærmest ikke-eksisterende, sier de, og legger til:

– Men vi er jo mye på besøk hos kunder, da, og seks biler kjører rundt med Så Lett Data-reklame. Så vi er godt synlige der ute!

 

Les om andre spennende bedrifter i Sandefjord!

SENTRALE LOKALER: Så Lett Data holder til ved Hvaltorvet midt i Sandefjord sentrum.
SOLID UTVIKLING: Pilene peker oppover for partnerne Andrè Wilmann (t. v.) og Morten Lie Kristoffersen.
;