Knallstart på julesalget
35.000 besøkende var på Kompletts nettbutikker da klokken tikket 00.01 i natt. Sandefjord-selskapet håper å selge 4 produkter pr. sekund gjennom hele Black Friday.
Tekst: Henrik Sandvik
Black Friday kommer fra USA, og markerer startskuddet for julehandelen. I de senere årene har det tatt helt av i Norge, og salgsdagen er også godt innarbeidet i netthandelsbyen Sandefjord. Blant selskapene som satser tungt på dette er Fjellsport.
Komplett var første nettaktør i Norge som startet med Black Friday. Det skjedde i 2010, og omfanget har bare økt og økt.
– Vi har planlagt årets kampanje i et halvt år, og for første gang startet vi i år med «Black Week» fra lørdag 18. november, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes.
Det er imidlertid dagen i dag – fredag 24. november – som er den store dagen.
– Da klokken tikket 00.01 var det 35.000 besøkende i våre butikker. Vi er kjempefornøyd så langt og vil minimum sende ut 4. produkter pr. sekund. Det er stor entusiasme internt og det er gjort en betydelig innsats fra alle med forberedelsene, sier Tollnes.
Pakkemaskinene på det store Komplett-anlegget på Kullerød nær Torp Sandefjord lufthavn går på høygir hele døgnet. Omsetningen er 20-30 ganger høyere enn på en vanlig dag, og sannsynligvis blir det i snitt solgt 4 produkter pr. sekund hele døgnet.
– Dagen i dag er som 17. mai og julaften på én gang med ekstremt høy aktivitet og store smil hos alle. Vårt kundesenter kjører livestream 24 timer med gjester, og vi er også live på VGTV fra klokken 17.00-18.00, sier Tollnes.