Nå skal vi sette Sandefjord på kartet

Sandefjord er mye mer enn hvalfangerhistorie, ferge til Strømstad, Jotun, flyplass og sommeridyll. Med «Tenk stort, tenk Sandefjord» skal vi vise fram alt Sandefjord har å by på.

En gang i tiden reiste eventyrlystne sandefjordinger ut på hvalfangst, satte sitt preg på verden og kom hjem igjen med penger, mot og historier. Det er imidlertid lenge siden hvalfangsten var sentralt for byen.

I dag er Sandefjord en av mange mellomstore byer i skyggen av Oslo som kniver om å sikre seg kloke hoder og viktige arbeidsplasser.

For å nå opp i kampen om folkene og firmaene – og derigjennom sikre positiv vekst og utvikling i Sandefjord – ble det for noen år siden tatt initiativ til igangsetting av prosjektet «Grenseløse muligheter».

Tenk stort, tenk Sandefjord

* Et samarbeidsprosjekt for å markedsføre Sandefjord utad.

* Største bidragsyter er Sandefjord kommune, med halvparten av midlene. Resten kommer fra nærmere 70 bedrifter.

* Kampanjen «Tenk stort, tenk Sandefjord» er skapt av Metro Branding.

* Målet er å skape positiv utvikling ved å:

  • Få flere mennesker til å flytte hit.
  • Få flere firmaer til å etablere seg her.
  • Bygge stolthet og engasjement lokalt.
HVALFANGERBYEN: Sandefjord har en kjent forhistorie som hvalfangerby. Nå skal nye merkelapper komme til.

Sandefjord
- et bra sted å bo, jobbe og starte bedrift

Målet med prosjektet var å lansere en større og langvarig kampanje som skulle sette Sandefjord på kartet som et bra sted å bo, jobbe og etablere virksomhet. Sandefjord Næringsforening ble gitt ansvaret for å drive prosjektet, og i desember 2014 ble Henrik Sandvik ansatt. Han tiltrådte sent i februar året etter, og dermed var satsingen igang for fullt.

Sent i juni 2015 ble det avholdt en pitch (konkurranse) der fem ulike markedsføringsbyråer fikk presentere sitt forslag til kampanje. Sandefjordsfirmaet Metro Branding vant med sitt konsept «Tenk stort, tenk Sandefjord» – en pay-off som siden er blitt godt kjent blant mange sandefjordinger.

Metro og prosjektledelsen startet opp samarbeidet i september, og jobbet mye i kulissene med planlegging av forskjellige aktiviteter gjennom høsten 2015. Denne første fasen har vi kalt «Engasjere lokalt» – og her har fokuset ligget på å øke kunnskapen og kjennskapen til mulighetene og prosjektet blant sandefjordingene selv. 

Vi har hele tiden et knippe mål i bakhodet, og kampanjen skal blant annet oppnå det følgende:

  • Trekke flere mennesker til Sandefjord.
  • Få flere firmaer til å etablere seg her.
  • Skape vekst og positiv utvikling i byen vår.
  • Få sandefjordingene til å bli værende.
  • Gjøre innbyggerne til ambassadører.

Samarbeidsprosjekt mellom næringslivet og Sandefjord kommune

«Grenseløse muligheter» er et samarbeidsprosjekt mellom Sandefjord kommune og store deler av næringslivet i byen. I skrivende stund er nærmere 70 samarbeidspartnere med på laget – både små og store bedrifter, samt bransjeorganisasjoner og altså kommunen. Totalt går disse bidragsyterne inn med 8,4 millioner kroner. Dette beløpet skal dekke alt av markedsføringsaktiviteter.

Prosjektet har i utgangspunktet en varighet på tre år, og den lokale fasen er altså godt i gang. Fase nummer to og tre er å kommunisere mot målgruppene utover kommunegrensene – både enkeltpersoner/familier og bedrifter.

Vi skal gjøre mye spennende for å vise fram hva Sandefjord har å by på. Blant annet:

  • Filmen vår er allerede godt kjent.
  • Vår web-portal med mye relevant innhold.
  • Sandefjord-veggen.
  • Aktiviteter i sosiale medier.
  • Redaksjonelt innhold lokalt og nasjonalt.
  • Artikkelserier i lokalpressen.
  • Annonsering i ulike kanaler.
  • Andre stunts og arrangementer, som for eksempel stand på Handelens dag og den sosiale tilstelningen Hjem til jul.

Vi håper du liker det du ser og får lyst til å være med og spre budskapet om Sandefjords mange kvaliteter!

SOMMERBYEN: Sandefjord ligger ved kysten og mange av byens kvaliteter er forbundet med sommer og sjø.