Ønsker flere ben å flyte på

Kongsberg Maritime Engineering i Sandefjord har kanskje landet noen store kontrakter den siste tiden, men sjefen mister ikke akkurat bakkekontakten.


– Mange tror vi har fått så mye jobb at vi kan legge oss tilbake og hvile på suksessen, men det er jo ikke sånn det henger sammen.

Knut Glenna sitter i bilen et sted mellom Sandefjord og Kongsberg. Han er midt oppe i en periode med lange møter, tøffe omstruktureringer og store ressursallokeringer.

Det blir mye reising for tiden.

– Nå ser jo situasjonen ganske bra ut for oss, men det er ikke bare-bare å vinne store oppdrag heller. Det er for eksempel en stor jobb å sette sammen de globale teamene vi trenger for å gjennomføre kontraktene vi har vunnet. I tillegg har vi jo endel jobber som går sin gang, hvorav noenogså er påvirket av markedet – og derfor utsatt, satt på hold eller kansellert, sier Glenna.

Kongsberg Maritime Engineering skreddersyr og leverer komplette elektro-, instrument- og telekom-utstyrspakker (EIT) til alle aktører innenfor det maritime segmentet.

– Markedssituasjonen krever en kontinuerlig tilpasning av ressursene våre, og det er det vi ser på nå. Dessuten er det ett viktig faktum i bunnen her; vi trenger rett og slett flere prosjekter.

Kongsberg Maritime Engineering (KME) har sikret seg flere betydelige oppdrag den seneste tiden, og selskapet – som er underlagt Kongsberg Maritime som igjen er en del av det børsnoterte Kongsberg Gruppen – gjør det bedre enn de aller fleste det er naturlig å sammenligne seg med.

– Vi opplever jo at vi blir løftet frem internt nå, ja, og det er selvfølgelig veldig morsomt for hele selskapet og alle de dyktige menneskene våre, sier Glenna.

51-åringen fra Sandefjord innrømmer at det ser lysere ut for KME nå enn for kun kort tid siden, men vil ikke slippe jubelen løs enda.

– Det er utrolig deilig å ha noe å flyte på, men det er fortsatt skjær i sjøen, sier Glenna.

– Det er imidlertid klart at det gjør noe med oss at vi har vunnet kontrakter for 820 millioner kroner. Det gir oss et betraktelig mer positivt fremtidssyn enn det vi hadde bare før sommeren.

 

Klikk HER for å registrere deg for våre nyhetsbrev!

Kontraktene KME har vunnet omhandler fergenæringen, og det er Glenna godt fornøyd med; det understreker viktigheten av å ha flere ben å stå på.

Han er imidlertid rask med å peke på kompleksiteten i kontraktene. Jobbene bærer for eksempel preg av mange underleverandører.

– Det er mer krevende å lede andre enn å lede sine egne, konkluderer Glenna.

– Oppdragene er sammensatt, og for eksempel handler lite om oljeproduksjon. For to år siden vant vi tre-fire olje- og gassprosjekter i Singapore alene – nå er det helt tørke i det markedet.

KME – som ble etablert i Sandefjord i 2008 og har cirka 40 ansatte i lokalene på Søndre Kullerød ved Torp Sandefjord lufthavn – har skjønt at det gjelder å diversifisere seg.

Én ting er det brede tjenestespekteret. I tillegg kommer at kundene kan være alt fra oljeselskaper, riggeiere, rederier til aktører innen fiskeoppdrett.

Kongsberg Maritime Engineering leder også gjennomføringen av Kongsberg Gruppens leveranse til det mye omtalte havoppdrettsanlegget til Ocean Farming, verdens første offshore akvakultur-anlegg.

– Nå vi skal vi bygge ferger og servicefartøy, og det er et viktig segment. Olje kan man kanskje diskutere fremtiden til, men frakt av mennesker og varer – det kommer vi til å fortsette med, konkluderer Glenna.

;