Nettverk for unge sandefjordinger

SANDEFJORD 29. MARS 2016

Som medlem i Young Business Sandefjord får du innpass i et faglig og sosialt nettverk for unge arbeidstagere i Sandefjord fra dag én.

– Ideen kom på julebordet til Sandefjord Næringsforening i desember 2013, forteller Ola Frugaard.

Sandefjordingen er 28 år, og jobber i rekrutteringsselskapet Torp Consulting. Han sitter også i styret i Young Business Sandefjord.

– Vi var en liten gruppe som så oss rundt og oppdaget at vi var de eneste tilstede under 30 år. Det måtte vi gjøre noe med, legger han til.

Anne Gro Mayca på HR-siden i Jotun tok ideen fra julebordet videre.

I hennes avdeling ble det snakket om at de mistet folk på grunn av labert tilbud for yngre mennesker. Nettverket Young Business Sandefjord, eller bare YBS, ble derfor skapt for å øke det sosiale og faglige samholdet mellom unge arbeidstakere i Sandefjord.

– Vi fikk med oss Sandefjord Næringsforening, Komplett og Wood Group Mustang på et møte, og derfra gikk det raskt. Det første arrangementet fant sted i februar 2014, sier Frugaard. 

Young Business Sandefjord (YBS)

* Et eget nettverk-i-nettverket, som en del av Sandefjord Næringsforening.

* Er forbeholdt medarbeidere i Sandefjords-bedrifter mellom 23 og 35 år.

* Tilbyr en rekke ulike arrangementer der nettverking, sosialt samvær og faglig påfyll står på agendaen.

* Viktig møteplass for nye, unge tilflyttere til Sandefjord.

* Kan du tenke deg å bli medlem? Eller har du arbeidstagere som er i målgruppen? Kontakt styreleder Henrik Aasgaard på henrik.aasgaard@jotun.no eller Marit Sagen Gogstad i SNF på marit@sandefjordnaringsforening.no.

PÅ BESØK HOS JOTUN: Forrige YBS-samling fant sted på Jotun, der konsernsjef Morten Fon inviterte på snitter og foredrag.

Eneste krav til medlemskap er en beskjeden årsavgift, samt da ikke minst en alder på et sted mellom 23 og 35 år.

– Den første tiden hadde vi mer eller mindre utelukkende et sosialt fokus. Det var godt med deltagere og en god miks av arrangementer. Så begynte det å dabbe av. Vi måtte blant annet kansellere et arrangement på grunn av for få påmeldte, forteller Frugaard.

– Vi ringte rundt for å finne ut hva vi kunne gjøre bedre, og fikk klare tilbakemeldinger om at helga (les: fredag) var et dårlig tidspunkt. I tillegg viste det seg at mange ønsket et mer faglig innhold.

Styremedlemmene kastet seg rundt, og formen på YBS-samlingene er betydelig endret siden den spede starten i Bakgården en fredag i februar for rett over to år siden.

Tidlig i mars tok for eksempel rett i underkant av 50 YBS-ere turen ut til Jotuns lokaler på Gimle, helt nede mot Sandefjordsfjorden. Der bød konsernsjef Morten Fon på foredrag og snitter.

– Jeg tipper de fleste var hjemme til klokken 20, og det er litt viktig at det kan være slik noen ganger også. Ikke at man alltid er nødt til å dra tidlig hjem, men at programmet er både innbydende, spennende og fleksibelt. Da blir det tiltalende for flere, sier Frugaard.

Sandefjord er kjent som hjembyen til Jotun, Komplett, Strømstad-ferga og Sandefjord Lufthavn Torp. Sandefjord er også hvalfangerby, sommerby og netthandelshovedstad.

Men Sandefjord er i høyeste grad også en nettverksby.

Her skjer svært mye basert på relasjoner og kontakter, og Frugaard merker dette godt på YBS-samlingene.

– Nå har vi kommet inn i et bra spor der folk prater med stadig flere – det er ikke lenger bare de samme klikkene som klumper seg sammen. De store bedriftene er fortsatt dominerende, men det er også en del deltagere fra mindre og til med enkeltstående firmaer, sier han, og fortsetter:

– Og det som kjennetegner dem, er jo gjerne at de er sosialt anlagt og ganske frempå. Det er mange som er flinke til å knytte kontakter.

For en innflytter til Sandefjord vil et medlemskap i YBS uansett være utelukkende positivt, hevder Frugaard.

– Her kan man fra dag én møte åpne og utadvendte mennesker med gode sosiale antenner. Man får tilgang på et godt nettverk fra dag én, og akkurat det kan være selve løsningen med tanke på å trives og finne seg til rette i en ny by, fortsetter han.

Frugaard kan ikke fortelle altfor mye om de kommende arrangementene. Han avslører imidlertid at ord som ”utepils” og ”grill” er med i planleggingsfasen, men påpeker at et faglig element alltid er innbakt i samlingene.

– Noen ganger skjer arrangementene litt impulsivt, andre ganger klarer vi å legge det inn i kalenderen tidlig. Uansett ønsker vi alle hjertelig velkommen til å teste ut YBS. Jeg tror de fleste vil oppleve å bli tatt imot med åpne armer.

 

STYRET: De store bedriftene i Sandefjord er fremdeles dominerende, men mindre firmaer er også representert.