Fjord Line fosser frem i Sandefjord

SANDEFJORD 21. APRIL 2016

Fjord Line tar grep og rigger for tung satsing på kaikanten i Sandefjord. Rederiet har nå lagt et titalls nye stillinger ut i markedet, og har allerede fått drøye 200 søkere.

– Nå er det full fart, sier Ole Christian Mørk.

Mørk er markedsdirektør i Fjord Line, det ene av to fergerederier på strekningen Sandefjord – Strømstad. Det har vært mye oppstyr rundt seiletider, avganger og landligge, men nå har den verste bråttsjøen lagt seg.

– Uenighetene og kritikken som oppsto da vi startet opp, er borte, og nå fungerer alt veldig bra, sier Mørk.

Han er godt fornøyd med den normaliserte tilstanden.

– Vi er fornøyde med seiletider, etterspørsel og markedsandeler, forteller Mørk.

– Det er tøff konkurranse på strekningen?

– Ja, men det trives vi med. Konkurranse gjør oss bare bedre, hevder markedsdirektøren.

Fjord Line

  • Fergeselskap stiftet i 1993. Ble etablert med Danmarkslinjen sommeren 1993, og ble overtatt av BNR-konsernet 2,5 år senere. Høsten 1998 ble Englandslinjen kjøpt fra Color Line, men den ble senere overtatt av DFDS.
  • Driver i dag passasjer- og frakttrafikk i Nordsjøen og Skagerrak med ruter fra Norge til Danmark og Sverige.
  • Passasjerfergene MS «Bergensfjord« og MS «Stavangerfjord» seiler mellom Bergen, Stavanger, Hirtshals og Langesund (Bamble), mens MS «Oslofjord» seiler mellom Sandefjord og Strømstad. I tillegg går HSC Fjord Cat i sommerhalvåret mellom Kristiansand og Hirtshals.
ØKER: Fjord Line ønsker å vinne nye markedsandeler, og henter nå et titalls medarbeidere til Sandefjord.

Rederiet ønsker imidlertid å vokse videre, og det skal skje fra basen i Sandefjord. I disse dager legges åtte nyopprettede stillinger ut på arbeidsmarkedet.

I løpet av kort tid skal en egen retail-avdeling være på plass. Her ser Fjord Line etter fire personer med ulike arbeidsoppgaver.

En content-avdeling skal også supplere reiselivsproduktene med godt og relevant innhold. Selskapet ser etter tre nye tilskudd med erfaring/utdanning innen journalist- og/eller tekstforfatteryrket.

I tillegg er rederiet på jakt etter en person med ansvar for e-commerce.

Tar grep

Ledelsen i Fjord Line tenker stort, og er overbevist om at organisasjonen må vokse for å posisjonere seg i fremtidens fergemarked.

– De neste årene blir veldig viktige for oss. Vi trenger å vokse for å møte utfordringene vi står overfor, sier konsernsjef Rickard Ternblom.

Markedsavdelingen i Sandefjord jobber målbevisst for å ta posisjon innen digital markedsføring. Her er det ansatt en person som jobber med analyse av webtrafikk og programmatiske kjøp av medier.

Med content marketing skal Fjord Line forsterke og videreutvikle sine reiselivsprodukter.

– Det gir oss mulighet til å vise bedre fram hva Sverige, Danmark og Norge har å tilby som feriemål, sier Mørk.

Når også retail får sitt eget fagmiljø i Sandefjord, er han overbevist om at Fjord Line vil være bra rigget for å tilby gode kundereiser.

– Jeg tør påstå at vi er helt i front på digital markedsføring, men vi må alltid se oss rundt neste sving. Nå får vi mulighet til å skreddersy et fremtidsrettet team. Sammen skal vi ta nye steg for Fjord Line, sier Mørk.

Over 200 søkere

Responsen fra jobbsøkerne er det i hvert fall ingenting i veien med, forteller Ola Frugaard i Torp Consulting. 

– Vi har møtt god respons i markedet og har mottatt drøye 200 søkere etter én uke. Det virker som det er gjennomgående at folk har et positivt inntrykk av Fjord Line, sier Frugaard. 

Han har fått relativt mange søkere fra andre steder enn Vestfold.

– Det er for eksempel uvanlig at vi får søkere fra Oslo som ikke har tilknytning til fylket på noen måte. Det er positivt, sier Frugaard.

BRA RESPONS: Mange vil jobbe i Fjord Line. Stillingene er nettopp lyst ut, og drøye 200 søkere har allerede meldt seg.