Jotun investerer for kraftig vekst i Sandefjord

SANDEFJORD 22. DESEMBER 2015

Jotun trenger mer plass, og skal bygge for over 1 milliard i Sandefjord. Selskapet vokser på alle fronter, og har aldri gjort et større løft.

Sandefjords hjørnesteinsbedrift øker jevnt og trutt. Konsernsjef Morten Fon melder jevnlig om stabil vekst og sunn utvikling i alle segmenter, og i det siste har han også kunnet legge til at lave oljepriser gir billige råvarer og at svak krone gir valutagevinster.

Utviklingen har vært så god at malingprodusenten trenger mer plass.

Vil samle aktivitetene

Selskapet ønsker å samle sine aktiviteter to steder i Sandefjord – Vindal og Gimle – i stedet for flere små etableringer, slik situasjonen er i dag.

Derfor har styret bevilget drøye 1 milliard kroner til nybygg på Gimle. Den gamle malingfabrikken er revet, og på tomten skal det bygges et nytt forsknings- og utviklingssenter (FoU) på 34.000 kvadratmeter.

Inkludert her er også et nytt kontorbygg som skal huse både konsernledelsen og andre funksjoner.

Forskningsbase i Sandefjord

– Vår forskningsbase er i Sandefjord og utviklingsarbeidet foregår i hovedsak her. Et nytt og samlet hovedkontor vil sikre gode rammebetingelser for kompetanseutvikling, i tillegg til å være dimensjonert for fremtidig vekst, sa konsernsjef Morten Fon da byggeplanene ble kjent.

Jotun

Jotun har utviklet seg sterkt i alle år, og kan blant annet skilte med:

* Ti år med rundt 10 prosents årlig vekst, sterkere utvikling enn konkurrentene og god kontroll på kostnadene.

* Konsernet ligger an til å omsette for over 16 milliarder kroner i 2015.

* Det er 65 Jotun-selskaper og 35 Jotun-produksjonsanlegg verden over.

* Jotun har en rekke kjente produkter.

* Jotun passerer snart 10.000 ansatte globalt, og er representert i mer enn 90 land på alle kontinenter.

* Rundt 900 av de 1.000 Jotun-ansatte i Norge holder til i Sandefjord.

* Innen 2030 venter Jotun å ansette ytterligere 200 mennesker i hjembyen.

SUNT OG STABILT I SANDEFJORD: Jotun-sjef Morten Fon kan skilte med bunnsolid utvikling verden over.

Hovedkontoret Gimle

Gimle er Jotun-konsernets hovedkontor og skal etter utbyggingen fremstå som et hovedkontor for fremtidens Jotun. «Det skal reflektere selskapets arnested og historie, langsiktigheten i bedriftskulturen, verdisynet, utviklingen videre og fremtidens behov», forklarer malingprodusenten selv i sine meldinger.

Det nye Jotun-anlegget på Gimle skal gi ansatte fra inn- og utland en stolthet, utdyper Liverød, og ansatte skal det bli flere av.

Jotun bygger for vekst

– Det er cirka 400 ansatte her på Gimle i dag. Vi har imidlertid estimert at det vil være 520 Jotun-ansatte her i 2020 og 660 i 2030, så vi bygger definitivt for fortsatt vekst, sier kommunikasjonssjef Kari-Ellen Liverød.

I tillegg kommer Jotun-nybygg på den andre siden av fjorden.

I 2012 åpnet selskapet en ny fabrikk til 600 millioner kroner på Vesterøya, men allerede i januar 2016 starter nok et byggeprosjekt.

– Årsaken er at vi ønsker å rendyrke den skandinaviske organisasjonen på Vindal. Operative funksjoner som i dag er fordelt på flere lokasjoner i Sandefjord og Larvik skal samles på Vindal. På grunn av plassmangel skal vi bygge et nytt bygg på 2.600 kvadratmeter, og det skal stå ferdig i februar 2017, sier Liverød.

Nye lokaler på Gimle i 2018

Hvis alt går som det skal, kan Jotun flytte inn i nye lokaler på Gimle mot slutten av 2018. Det er imidlertid ikke bare i Sandefjord Jotun vokser.

– Tidlig i 2015 åpnet vi en fabrikk i Kina (det landet med flest Jotun-ansatte) og i november var det fabrikkåpning i Brasil. I tillegg holder vi på med byggeprosjekter i både Oman og Indonesia, og det er mer på gang.

Jotun tenker stort!

Det høres voldsomt ut, men investeringstakten er faktisk roligere enn før.

– Vi tenker stort i Jotun, men vi har justert oss ned. For noen år siden sa vi at vi skulle doble alt, men det har vi gått litt tilbake på. Det kom noen skyer på himmelen, sier Fon.

Veldig mørke er de imidlertid ikke, i hvert fall ikke ennå.

I slutten av september 2015 smilte Morten Fon på forsiden av Dagens Næringsliv, med overskriften «Kanonsterke resultater». Forklaringen var blant annet lave oljepriser og sterk dollar, noe som gjorde at avisen fremstilte malingprodusenten som en av oljesmellens store vinnere.

Resultatrapporten var utvilsomt hyggelig lesning for aksjonærene:

* Omsetningen i årets åtte første måneder økte 24 prosent fra 2014.

* Driftsresultatet økte i samme periode med hele 67 prosent.

NOK EN UTVIDELSE: Jotun satser tungt i Sandefjord, og skal også i gang med et nytt kontorbygg på Vindal.